CZEGO UCZĄ SIĘ PAJACYKI

WRZESIEŃ 2016

TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. WITAJCIE W PRZEDSZKOLU
2. DROGA DO PRZEDSZKOLA
3. TO BYŁY WAKACJE
4. NADESZŁA JESIEŃ

TREŚCI PROGRAMOWE:


Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie:

➢ Poznanie imion i nazwisk dzieci z grupy,

➢ Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
Nasz kontakt z techniką -Środki transportu
➢ Poznanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
➢ Poznawanie znaczenia ze znaczeniem pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych 

➢ Zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek 

➢ Poznawanie wybranych pojazdów, w tym specja- listycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji 

➢ Podawanie numerów telefonów do danych ośrodków ratownictwa. 

Jesteśmy Polakami
➢ Rozwijanie poczucia przynależności narodowej

➢ Poznanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych
➢ Oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju.
Poznajemy przyrodę - Jesień
➢ Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie
➢ Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnianie zjawiska usychania liści 

➢ Rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach 

➢ Zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody; wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny, niestandardowy sposób. 


„ZBÓJNICY W PRZEDSZKOLU“

I. Tańcowali zbójnicy w przedszkolu!
Każdy z nich się̨ wyćwiczył, wyszkolił!
Tańcowali zbójnicy tu żwawo,
każdy dobrze im życzył, bił brawo!

Ref.: Tomek macha ciupagą, szczyci się swą odwagą.
Ania tańczy wspaniale, lecz zgubiła korale.

Jacek w tańcu aż przysiadł, chce wyróżnić́ się dzisiaj.
Krzyś́ kapelusz poprawił, nie dość mu tej zabawy.
I Agatka też fika,aż coś skrzypi w trzewikach.
Michaś także tu hula,
już się czuje jak góral.
Tańcowali aż miło,
spod nóg im się kurzyło!

II. Tańcowali zbójnicy bez końca,
groźni, hardzi i dzicy, w opończach.
Tańcowali zbójnicy z oddaniem,

to dopiero jest wyczyn i taniec!

Ref.: Tomek macha...



„BĘDĘ KIEROWCĄ“

I. Jedzie auto coraz prędzej, co za pęd, co za pęd.
Żółte światło, pas na jezdni, teraz skręt, teraz skręt.

Ref.: Bardzo trudno być kierowcą, lecz ja mówię wszystkim chłopcom, że kierowcą, że kierowcą muszę kiedyś być.

II. Szara jezdnia, na tej jezdni aut jest sto, aut jest sto. Zmiana świateł, tu czerwone, a więc stop, a więc stop.

Ref. Bardzo trudno...


III. Różne światła, różne znaki trzeba znać, trzeba znać.
Muszę wiedzieć, kiedy jechać, kiedy stać, kiedy stać. Ref. Bardzo trudno...


„PO WAKACJACH“

I. Znad morza i jezior, i lasów, i gór
wracają uczniowie do swoich szkół.
Nam też bardzo szybko minęły wakacje.
W przedszkolu czekają nas nowe atrakcje.

Ref.: Wakacyjna przygoda, wakacyjny czas,
chociaż ciepłe słońce ciągle woła nas,
pora wracać do książek, do zeszytów,
klas, wakacje, żegnajcie: baj, baj.

II. Uśmiecha się pani i my uśmiechnięci,

z ochotą sięgamy po nowy podręcznik,
bo wiemy, że kiedy rok szkolny się skończy,
po nową przygodę zawoła nas słońce.

Ref.: Wakacyjna przygoda...


PAŹDZIERNIK 2016

TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Wiem, czuję, rozumiem – wychowanie do wartości
POKOJOWOŚĆ
2. Co robią zwierzęta jesienią?
3. Jesień w sadzie.
4. Jesień na działce.

TREŚCI PROGRAMOWE:


Wiem, czuję, rozumiem – wychowanie do wartości - POKOJOWOŚĆ
- Kształtowanie wartości jaką jest „pokojowość“ w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi.
- Stwarzanie sytuacji do kształtowania wartości jaką jest „pokojowość“.
Poznajemy przyrodę „Co robią zwierzęta jesienią?“
- Pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bocia¬na), jak zwierzęta przy¬gotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwie-nia, gęstnienie futra, piór.
Poznajemy przyrodę „Jesień w sadzie“
- Rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad
- Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku
- Poznanie wybranych owoców egzotycznych
- Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);
Poznajemy przyrodę „Jesień na działce“
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw;
- Rozróżnianie ich za pomocą wzroku dotyku, smaku, zapachu.

Piosenka “WIEWIÓRECZKA”

1. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz oczka czarne.
Nie bójże się, pokaż w lesie,
gdzie masz swą spiżarnię.

Wszędzie mam, tu i tam,
czego chcecie, to wam dam.
Fik – myk! Hyc – hyc!
Czego chcecie, to wam da.

2. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rude łapki,
jeśli łaska, sypnij z góry
orzeszków do czapki.

Dałabym nawet sześć,
lecz co w zimie będę jeść?
Fik – myk! Hyc – hyc!
Był orzeszek, nie ma nic!

3. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rudy pyszczek,
tu na ziemię rzuć uprzejmie
kila ładnych szyszek.
Szyszki masz tu i tam,
wejdź na sosnę, urwij sam,
Fik – myk! Hyc – hyc!
Były szyszki, nie ma nic!



Rymowanka: „Zapasy wiewiórki“
Deszczyk wciąż pada i pada
I ruda wiewiórka już
Orzeszki w spiżarni składa
Bo jesień, bo jesień już


Rymowanka: „Leśne masaże“
Przez las idzie jeż,
Ten kłujący zwierz
Wiewióreczka skacze,
Chomik w norce płacze,
Rybki w wodzie się pluskają
A zajączki uciekają.
Maszeruje gruby miś,
płynie leśny strumień.
Borsuk w norce spaceruje,
Zapasy szykuje.


Piosenka „Jesienią“
Jesienią, jesienią
Sady się rumienią:
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią.

Czerwone jabłuszka,
Złociste gruszeczki
Świecą się, jak gwiazdy,
Pomiędzy listeczki.

— Pójdę ja się, pójdę
Pokłonić jabłoni,
Może mi jabłuszko
W czapeczkę uroni!

— Pójdę ja do gruszy,
Nastawię fartuszka,
Może w niego spadnie
Jaka śliczna gruszka!

Jesienią, jesienią
Sady się rumienią;
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią.


Piosenka:”Sałatka”
1. Gdy ogórek wesoło śmieje się,
a pomidor wciąż na mnie patrzy tak,
to do głowy przychodzi jedna myśl,
że sałatkę zrobić chcę.

Ref. Sałatka, sałatka jarzynowa,
bardzo smaczna, tak smaczna jest i zdrowa,
a jeśli kolego o tym nie wiesz,
to możesz kłopoty mieć.

2. I cebuli troszeczkę jeszcze dam,
choć zgryźliwie, zgryźliwie szczypie w nos.
No bo o tym chyba każdy wie,
że cebule zdrowe są.

Ref........

Teraz wszystko wymieszam mocno tak,
trochę pieprzu i soli jeszcze dam.
I spróbować ją teraz szybko chcę,
bo wygląda pysznie tak.

Ref.....................

Listopad
TREŚCI PROGRAMOWE:


Dbamy o nasze zdrowie "Dbamy o zdrowie"
-Kształtowanie świadomości prozdrowotnej. Dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała , mycie zębów po posiłkach, ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu),
--spożywanie zdrowej żywności : warzyw, owoców, mięsa i nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów, przezwyciężenie niechęci do nieznanych potraw.
"Wiem, czuję, rozumiem"- wychowanie do wartości- SZACUNEK
- Kształtowanie wartości jaką jest szacunek
- Stwarzanie sytuacji do kształtowania wartości jaką jest szacunek
Poznajemy przyrodę "Jesienne nastroje"
-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią,występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
- wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt
− wyjaśnianie zjawiska krążenia wody w przyrodzie
W świecie sztuki. "W świecie teatru"
-przygotowanie przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielenie ról, przygotowanie scenografii i akcesoriów.
− zapoznanie z teatrem jako miejscem sztuki i kultury
− poznanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)

Wiersz: "Listopadowe listy"
Cieszą się wszyscy listonosze!
Listopad przyszedł w samą porę.
Starczy do parku wejść i... proszę – listy wpadają wprost do toreb.
To nic, że liście to nie listy,
ludzie i tak są zachwyceni,
bo nie dostają nigdy listów tak barwnych,
jak te od jesieni

Wiersz: "Po co jest teatr?" J. Kulmowa
Ta drabina to schody do nieba,
a ta miska nad schodami to księżyc.
Tamten miecz to zwyczajny pogrzebacz,
a z garnków są hełmy rycerzy. Ale kto w te czary nie uwierzy?
To jest teatr.
A teatr jest po to, żeby wszystko było inne niż dotąd.
Żeby iść do domu w zamyśleniu, w zachwycie.
I już zawsze w misce księżyc widzieć...

Piosenka :"Jesień – jesieniucha" (sł. A. Bernat, muz. Z. Ciechan)

I. Ale plucha, cha, cha
plucha cha, cha
ale dmucha, cha, cha
Ref.: Niech tam leje,
niech tam wieje,
ja się bawię, ja się śmieję.
II. Żółta grucha, cha, cha,
grucha, cha, cha!
Hop, do brzucha, cha, cha,
brzucha, cha, cha
Ref.: Niech tam... (bis)

III. Dla mnie jesień to jest mucha, cha, cha
mucha ,cha ,cha
jesień, jesień, jesieniucha!
Ref.: Niech tam... (bis)

Przedszkolowo.pl logo